?تحقیقات بازار چیست؟
اساساً تحقیقات بازار یافتن محصولات مورد توجه مشتریان از طریق مشاهده رفتارهای آنان و ثبت نتایج این مشاهدات است. در فرهنگ لغات انجمن بازاریابی امریکا، تحقیقات بازار: سیستم جمعآوری، ثبت و تحلیل اطلاعات در مورد مشکلات مربوط به بازار کالا و خدمات تعریف شده است.
تحقیقات بازار، روشی ساختیافته برای یافتن جواب پرسشهایی است که هر کسب و کاری با دانستن آنها، موفق خواهد شد. هر کسب و کار کوچک، باید از خود بپرسد:
– مشتریان بالقوه و بالفعل من چه کسانی هستند؟
– آنها چه نوع شخصیتی دارند؟
– کجا زندگی میکنند؟
– آیا من کالا یا خدمت مورد نیاز مشتریان را در بهترین مکان، زمان و اندازه عرضه میکنم؟
– آیا قیمت محصولات من متناسب با ارزشی است که برای مشتریان ایجاد میکند؟
– آیا برنامههای توسعه در شرکت من اجرا میشود؟
– مشتریان در مورد کسب و کار من چه فکر میکنند؟
– کسب و کار من چگونه با رقبا رقابت میکند؟
تحقیقات بازار، علمی مستقل نیست بلکه روشی است برای فهم چیزهایی که میتوانند برخواستنیها و نخواستنیها و رفتارهای مشتری اثر بگذارند زیرا بسیاری از این موارد، ناشناخته هستند. تحقیقات بازار با یادگیری علمی بازار، جمعآوری منظم و ساختیافته حقایق برای درک اینکه انسانها چگونه میاندیشند، شروع میشود و به ما میآموزد که مشتریان چیزهایی را که میخواهند میخرند، نه چیزهایی را که ما میخواهیم به آنها بفروشیم.