برنامه ریزی زندگی شخصی

Categories

برنامه ریزی زندگی شخصی

تعیین هدف:‌

هدف من از زندگی چیه؟ من چی دوس دار؟ به کجا میخوام برسم؟ چی منو راضی میکنه؟ چ شغلی باید انتخاب کنم؟ چه کاریو دوس دارم انجام بدم؟‌ اولویت کدوم کار برای من توی زندگیم بیشتره؟ و … این سوالات،‌ هر روز وقت ذهن خیلی از مارو می‌گیره. پاسخ دادن بهشون هم از دیر باز برای فلاسفه و متفکرین مشغله بوده. اما همه می‌دونیم ی نسخه واحد نمی‌شه برای همه پیچید! هر کسی بسته به تجربیاتش، ‌یا علایقش،‌ نحوه بزرگ شدنش و شرایطش توی خونواده،‌ علایق متفاوتی داره و به موضوعات مختلفی عکس العمل های مختلفی نشون میده. این سوالات نه تنها برای هر فرد که برای یک گره،‌ جتماع، شرکت یا حتی یک ملت می‌تونه مطرح باشه و تقریبا میشه برای پاسخ دادن بهشون از یک روش استاندارد استفاده کرد. به ان شیوه فکر کردن تفکر استراتژیک گفته میشه. ‌

برای پاسخ به اون سوالات باید اول هدف مشخص کنیم. هدف من برای زندگیم چیه؟ این سوالیه که هنوز هم پاسخ قطعی واسش توسط هیچ فردی پیدا نشده. پس بهتره این سوال رو هم به سوالات کوچک تری بشکنیم.

ارزش‌های هرکس می‌تونن نماینده خوبی برای اهدافش باشن.ارزش‌های سازمانی منابعی هستند که با اون‌ها می‌شه سیاست گذاری انجام داد. مثلا وقتی برای من سلامتی یک ارزش به حساب میاد و اولویتش بیشتر از کسب درآمد هست ( کسب در آمد یک ارزش نیست و یک وسیله برای رسیدن به ارزش‌هاست) پس می‌دونم نباید سر کاری که برای پول دارم انجامش می‌دم سلامتیم رو به خطر بندازم. یا کفشی نمی‌پوشم که توش راحت نیستم چون اولویت سلامتیم از اولویت ارزش مقبولیت اجتماع برام بیشتر می‌شه.

ارزش‌ها ابعاد مختلفی دارن. برای یک شرکت ابعادی مثل سیاسی، اجتماعی، قانونی،‌اجتماعی، فناوری، محیطی و … مد نظر قرار می‌گیرند. ارزش‌ها برخلاف اهداف در زمان گذشته، حال و آینده مهم هستند. به نظر من ما برای ارزش‌هامون زنده ایم. ارزش‌ها مباحثی هستند که ما به هیچ قیمتی حاظر نیستیم از دستشون بدهیم و بدون اونا معنی و مفهوم خودمون رو از دست می‌دیم. این درباره شرکت یعنی بقای شرکت بسته به این ارزش‌ها داره.

خوب. ارزش ها رو که نوشتیم ( و مطمئنا خیلی طول میکشه. شاید با خیلی ها مشورت کنیم)‌ نوبت به اولویت بندیه. ما برای زندگیمون نمی‌تونیم هدف تعیین کنیم. اما ارزش تعیین کردن ساده تره. هدف از جنس زمان و مکانه مثلا «باید نفر اول کنکور بشم» در مکان اول کنکور در سال آینده تعریف می‌شه. در حالی که زندگی ما همواره با تغییر در این دو بعد به علت وجود قوانین علیت حاکم بر اون دوتا روبروه مثلا اگه کنکور برداشته بشه! دیگه اول شدن در اون معنی نداره!! اما اگه ارزش من پیشرفت کردن باش، و وسیله ای که برای رسیدن به این ارزش تعریف میکنم کسب علم باشه روش‌های زیادی برای اون وجود داره. مثل مطالعه،‌ فیلم آموزشی و …

1 comment

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.