Cohort

Categories

Cohort چیست؟

 

میزان بازگشت مشتریامونه. یه نمودار معمولا درصدی که مثلا میگه:‌در ماه اردیبهشت ۹۶ اگر ۱۰۰ نفر اومدن خرید، ۳۰ تاشون ماه بعد هم اومدن، ۴۰ تاشون دو ماه بعدشم اومدن، ۲۰ تاشون ۳  ماه بعد اومدن و الی ما شاء الله.

لازمه درست کردن Cohort Analysis:

لازمه درست کردن این گزارش:‌ شماره کاربری (user ID) و تاریخ خرید برای هر رکورد خریدی هست.

روش درست کردن Cohort Analysis:‌

به دو روش میشه این دوست عزی رو درستش کرد:‌

  1. با سیستم های گزارش ساز مثل SSRS که در اون هر بار تاریخ می‌دیم و به ترتیب در تاریخ ماه های بعدی رو بهمون نشون میده که چه مقدار از اون مشتری ها تکرار شدن.

select year(InvoiceDate) Yr,MONTH(InvoiceDate) Mnt , count(distinct UserId) cnt from Tbl1
where UserId in
(select distinct UserId from Tbl1
where
year(InvoiceDate) = 2016
and MONTH(InvoiceDate) = 05
)
group By year(InvoiceDate), MONTH(InvoiceDate)
order by year(InvoiceDate), MONTH(InvoiceDate)

  1. با سیستم های گزارش سازی مثل Power Bi  یا Excel که در اون دو تا ستون اضافه می‌کنیم یکی در هر ردیف تاریخ اولین خرید مشتری رو می‌نویسیم و در دومی فاصله بین این دو تاریخ (تاریخ خرید یا فاکتور با تاریخ اولین خرید)‌ سپس بر اساس این اعداد دسته بندی می‌کنیم و در ماتریسمون مقادیر میشن تعداد اعداد ۰ و ۱ و … در هر ماه.

FirstInvoice = calculate (MIN(Tbl1[InvoiceDate]),ALLEXCEPT(Tbl1,Tbl1[UserId]))

و برای دومی:‌

MonthFrom1stInvoice = DATEDIFF( Tbl1[FirstInvoice],Tbl1[InvoiceDate] ,MONTH)

 

یک سری نکاتی:

  • برای روش دوم توی نمودار حتما محور عمودی رو بذارید تاریخ اولین خرید اگر بگذارید تاریخ فاکتور نتیجه میشه :‌۱۰۰ نفری که اردیبهشت ۹۶ اومدن خرید،‌ ۳۰ تاشون ۱ ماه قبل اولین خریدشون بوده،‌ ۲۰ تاشون ۲ ماه پیش و … .
  • تفکرتون رو محدود نکنید به کوئری. بیرون از جعبه نگاه کنید. برای همین روش دوم من ۱ روز فکر کردم.
  • همه اونایی که ی بار اومدن بر نمی‌گردن. این هیچ ربط فنی نداشت.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.